خبر فوری
۱۳:۲۴ - ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۵

سخنگوی قوه قضائیه گفت: رای شرعی و قانونی نسبت به پرونده متروپل صادر شده و به میزان تقصیر هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل قربانیان این حادثه و پرداخت دیه مصدومین محکوم شدند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، مسعود ستایشی صبح امروز در هشتمین نشست خبری خود اظهار کرد: سالروز شهادت آقایان رجایی و باهنر را تسلیت و تعزیت می گویم. این شهیدان نماد خدمت صادقانه، تلاش، عدالت خواهی و مبارزه با فقر مردم بودند.

وی با بیان اینکه سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر این ترور خشن همچنان باقی و پابرجا است، گفت: هفته دولت را به خدمت رسان این عرصه تبریک عرض می‌کنم.  ستایشی خاطرنشان کرد: مردم انتظارات به حقی دارند که دولت با صبر و حوصله درصدد شنیدن و توجه ویژه به این انتظارت و رفع آن‌ها است. 

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره فیلم زورگیری در اتوبان نیایش

مسعود ستایشی پیرامون فیلم زورگیری در اتوبان نیایش و اقرار متهم به ۱۰۰ فقره سرقت گفت: اقدامات قضایی برای متهم این پرونده صورت گرفته و کیفرخواست وی صادر شده و به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است. یکی از اتهامات وی محاربه از طریق سلاح سرد و ایجاد ناامنی بوده است. اینکه متهم به ۱۰۰ فقره سرقت اقرار کرده اینطور نبوده است اما سرقت های متعددی داشته است. اتهامات دیگری هم برای وی نسبت به سرقت تلفن و سایر موارد دیده شده. تقاضای اشد مجازات برای وی شده است. در روزهای آتی مجازات و کیفر کسی که به امنیت مردم تعرض می‌کند به نتیجه می‌رسد.

رای پرونده متروپل صادر شد

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده متروپل گفت: رای شرعی و قانونی نسبت به این پرونده صادر شده است. به میزان تقصیر هر کدام از متهمین به پرداخت دیه کامل قربانیان این حادثه و پرداخت دیه مصدومین محکوم شدند. هر کدام از متهمین به سه سال حبس تعزیری درجه ۵ محکوم شدند. محکومیت دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی برای متهمین مرتبط . حکم ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابلیت تجدید نظر دارد. متهم اصلی پرونده متروپل متوفی به میزان ۷۵ درصد مقصر بوده که دیه اولیا دم از اموال وی پرداخت خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده «مهدی جهانگیری»

مهدی جهانگیری تاکنون رد مال و جزای نقدی در نظر گرفته شده در دادنامه‌اش را انجام داده است. وی کمتر از ۸۰ روز حبس دارد و می‌تواند از مرخصی استفاده کند و مطابق مقررات به وی مرخصی اعطا شده است.

اقلام مکشوفه از صندوق امانات بانک ملی در حال تحویل

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: در حال حاضر فرایند تحویل اقلام مکشوفه به مالباختگان در حال انجام است. پرونده در مرحله دادسرا است و تصمیمات قضایی در دادسرای ویژه سرقت اتخاذ شده و ادامه دارد.

وی ادامه داد: قانون مجازات حبس نسبت به جرایم خرد است. در اجرای مواد ۴۵ و ۴۶ قانون آئین دادرسی اگر جرم سرقت در ملأ عام صورت گیرد قابل تعقیب است. باید به شرایط و جمعیت کیفری زندان‌ها هم البته توجه کرد اما معاونت حقوقی قوه قضائیه در حال بررسی این موضوعات است. نظر بر این است که کاهش مجازات حبس بررسی شود تا مجازات‌ها بازدارنده شود. این نکات در لایحه‌ای تا دو ماه آینده طرح و بررسی خواهد شد.

آخرین آمار احکام صادر شده برای جرائم خشن

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد احکام صادره در زمینه جرایم خشن گفت: در سال ۱۴۰۰ و سال جاری در ارتباط با جرایم خشن از جمله مزاحمت با سلاح ، اخاذی، زورگیری ، سرقت و تجاوز به عنف ارقام قابل توجهی نیست اما این اقدامات روح و روان مردم را مختل می‌کند و اثرگذار است و قوه قضاییه در ارتباط با این جرایم با قاطعیت برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون ستاد ویژه‌ای در دادستانی کل کشور به ریاست دادستان کل تشکیل شده و هدف این ستاد نظارت و رصد سرقت‌های خشن و زورگیری است.

ستایشی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه نسبت به مرتکبان جرایم خشن ترحم ندارد، اظهارداشت: کسانی که مبادرت به خشونت می‌کنند ، طبق موازین قانونی با قاطعیت برخورد می‌شود.

عاملان اختلال در اینترنت چه کسانی هستند؟

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تاکنون عاملان اختلال در اینترنت به قوه قضاییه ارجاع شده است، گفت: طبق آخرین بررسی‌ها هنوز پرونده ای از وزارتخانه مربوطه(وزارت ارتباطات) به دادسرا ارسال نشده است و روز گذشته با آقای زارع پور تماس گرفتم اما موفق نشدم با او صحبت کنم و طبق آخرین اطلاعات هنوز گزارشی به دستگاه قضایی ارسال نشده است.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با استفساریه مجلس، آیا نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه تغییر می‌کند یا خیر، گفت: نصوص از نظر ما مشخص است، این مصوبه پس از نظر مجلس به شورای نگهبان ارسال شده و هر تصمیمی در راستای قانونی شدن طرح باشد، پیروی می‌کنیم.

آخرین وضعیت بازداشت دو تبعه سوئدی

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو تبعه سوئدی، افزود: این دو نفر با آن سوئدی جاسوس خلط مبحث نشود چرا که پرونده این دو فرد مربوط به مواد مخدر هستند.  یکی از آن ها در حین کنترل مسافران خارجی در فرودگاه امام خمینی، مقدار ۹ هزار و ۷۰۰ گرم قرص غیر مجاز ترامادول کشف و ضبط شد، این فرد به ۵ سال حبس و پرداخت ۱۰ برابر ارزش کالای ممنوع محکوم شد.

ستایشی افزود: تبعه سوئدی دیگر نیز در ششم بهمن ماه ۹۸ در گیت خروجی فرودگاه امام خمینی (ره) مقدار ۹ هزار و ۸۰۰ گرم شیره مواد مخدر به همراه داشت که به ۸ سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم می‌شود.

 روند رسیدگی به پرونده مطابق موازین شرعی و قانونی صورت پذیرفت. پرونده از مرحله دادسرا گذشته و در مرحله دادگاه انقلاب به اقتضای صلاحیت دادگاه انقلاب محکومیت حاصل شده است. «سیمون کاسپر براون» تبعه سوئدی به ۵ سال حبس جزای نقدی معادل ۱۰ برابر افزایش کالای ممنوع به میزان ۱۰ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال محکوم شده است. «استفان کوین گیلبرت» به ۸ سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق تعزیری و پرداخت یکصد و پنجاه میلیون جزای نقدی محکوم شده است.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

ستایشی در خصوص آخرین وضعین پرونده سرقت صندوق امانات بانک ملی بیان کرد: در حال حاضر فرایند تحویل اقلام مکشوفه به مالباختگان در حال انجام است. پرونده در مرحله دادسرا است؛ تصمیمات قضایی در دادسرای ویژه سرقت اتخاذ شده و ادامه دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: